Podvod jménem elektrická auta
Před více než 20 lety ve Velké Británii vyhlásili nový systém zdanění automobilů, který zvýhodňoval vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého, skleníkového plynu, který přispívá ke globálnímu oteplování. Dieselové vozy jsou obvykle úspornější a mají nižší emise, a proto byly označeny za ekologičtější a levnější variantu. Za deset let se počet nafťáků na britských silnicích zvýšil čtyřnásobně. Británie samozřejmě nebyla sama. Vlády všech bohatších zemí ve snaze být považovány za stále ekologičtější prosazovaly stejnou politiku v oblasti daní z automobilů nebo snižování cla na naftu.
Až mnohem později se ukázalo - ačkoli to v oboru nebylo žádným tajemstvím - že dieselová auta vypouštějí také větší množství jiných znečišťujících látek, oxidů dusíku a pevných částic, které poškozují kvalitu ovzduší a lidské zdraví.
Dnes je nafta sprostým slovem a mnoho zemí trestá řidiče dodatečnými poplatky za dopravní zácpy a clem na auta.
Nyní tady máme deja vu. Pod heslem „zachraňme klima“ se vlády řady zemí snaží mimo jiná opatření ukončit využívání aut s benzinovým a naftovým motorem. Například zmíněná Británie od roku 2030 zakazuje prodej nových vozidel na fosilní paliva. Stejně jako kdysi vychvalovala výhody dieselů, nyní nám tvrdí, že budoucností jsou elektromobily - a zásadní řešení klimatických změn.
Elektromobily jsou tlačeny tak vehementně, že se zamlčují naprosto zásadní věci. V první řadě to, že elektromobily nejsou pro mnoho lidí řešením, a to z mnoha praktických důvodů. Patří k nim počáteční náklady, omezený dojezd, doba potřebná k nabití baterií, nová infrastruktura potřebná pro dobíjecí stanice a další energie potřebná k jejich napájení. Nedávno se navíc objevila zpráva v časopise Nature, která naznačuje, že vzhledem k tomu, že elektromobily jsou těžší než ostatní auta, budou při dopravních nehodách pravděpodobně zabíjet více cestujících v jiných vozech.
Snad nejšílenější ale je, že brutální nárůst elektromobilů nedává smysl ani z toho klimatického hlediska. Přitom právě proto jsou elektromobily tlačeny dopředu. Kefalín s majorem Terazkym by si mohli znovu popovídat o tom, co je to absurdní.
Elektromobily k zastavení změny klimatu totiž přispějí jen mizivě. Jejich výroba je totiž emisně hodně problematická, zejména kvůli bateriím. Ty navíc nevydrží příliš dlouho a bude potřeba je měnit. Navíc, elektromobily sice nevypouštějí škodlivé částice z výfuků, ale o to víc z brzdového obložení, pneumatik a povrchu vozovky, protože jsou kvůli bateriím mnohem těžší.
I přesto se do elektromobility sypou miliardy, ať už na různých dotacích, které navíc čerpají téměř výhradně bohatí, protože chudší lidé na elektromobil ani s dotací nemají. Ze studie amerického Národního úřadu pro ekonomický výzkum vyplývá, že téměř všechny dotace na elektromobily dostává 20 % nejbohatších, pro které koupě dalšího auta nepředstavuje žádnou velkou oběť. Kromě toho 90 % majitelů elektromobilů má také vozidlo na fosilní paliva, které používají na delší cesty.
Další černá díra je výstavba infrastruktury, tedy nabíječek, kabelů k nim atd. Podle některých odhadů činí celosvětové náklady na vybudování potřebné infrastruktury 6 bilionů dolarů. To znamená asi 130 bilionů korun. Pro představu to je český státní rozpočet asi na 70 let.
Lidé budou brzy nuceni kupovat si auta mnohem dražší, než dneska. Jejich masivní nasazení bude navíc znamenat zvýšení spotřeby elektřiny, které přitom bude podle všeho míň a míň, nebo bude k dispozici jen v době, kdy bude svíti slunce a foukat vítr.
A co to všechno tedy přinese klimatu? Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že pokud všechny státy dosáhnou svých ambiciózních cílů v oblasti zvyšování počtu elektromobilů, sníží v tomto desetiletí emise CO2 o 235 milionů tun. To podle standardního modelu klimatického panelu OSN sníží globální teplotu do konce století přibližně o jednu desetitisícinu stupně Celsia (0,0001c).
Tomu říkám poměr cena výkon.
Alexandra Dítětová
Plynaři opili Evropu zeleným rohlíkem. Já vám to říkala
Podle americké studie Cornellovy univerzity je výroba elektřiny z dováženého zkapalněného zemního plynu (LNG) pro klima mnohem škodlivější než spalování klasického uhlí. V nejhorším případě až o 274%.
Alexandra Dítětová
Sázka na plyn je nesmysl, ale Síkela ho stejně tlačí
Za jediný den vyskočila cena zemního plynu v Evropě o více než deset procent? Proč? Zdá se to až absurdní, ale důvodem je, že v Austrálii ohlásili stávky ve dvou závodech na LNG.
Alexandra Dítětová
Aktivisty porušující zákony má sebrat policie. Tečka
Česko je demokratickým státem, kde může každý demonstrovat či protestovat, proti čemu chce. Musí u toho ale dodržovat zákony. Pokud ne, má policie konat. V opačném případě hrozí anarchie, nebo naopak totalita.
Alexandra Dítětová
Zeleným se v Německu smějí
Terčem posměchu se v Německu stala Strana Zelených. Ačkoli totiž lidem vnucují tepelná čerpadla, sami si ho za 3 a půl roku nedokázali instalovat ve svém sídle.
Alexandra Dítětová
Za většinu emisí nikdo žádné povolenky neplatí
Světová banka oznámila, že státy vybraly loni na emisních povolenkách přes 2 biliony korun. Jenže tyto peníze pokrývají pouze 23 procent celkových emisí. To krásně ilustruje, v čem tkví zásadní problém v boji se změnou klimatu.
Alexandra Dítětová
Tvářili se zeleně a kasírovali miliony
Málokoho už asi překvapí, že těm, co nejvíc křičí o nutnosti chránit klima, jde často hlavně o peníze. Německý skandál ale překonává i nejdivočejší představy.
Alexandra Dítětová
Vyhraje plyn nad jádrem i rozumem?
Někteří politici a pochopitelně obchodníci s plynem se nás snaží přesvědčit, že plynová krize je zažehnána a čekají nás růžové plynové zítřky. Je to ale pravda? Podle mě ne.
Alexandra Dítětová
Němci jádrem dorazili pudla energetického průšvihu
Německo i přes hlasité protesty odborníků a části politiků vypnulo své poslední jaderné elektrárny. Co to přinese a způsobí? Podle všeho nic dobrého.
Alexandra Dítětová
Kdy skončí uhlí. A co ho nahradí?
Je velmi pravděpodobné, že mnoho českých uhelných elektráren začne mizet z trhu už dávno před rokem 2030. Napsal jeden expert. Výstavba plynových elektráren se nedá stihnout včas, napsal druhý. Co s tím?
Alexandra Dítětová
Emisí míň nebude. Za to práce a peněz ano
V případě zavedení emisní normy Euro 7 bude Škoda Auto muset zavřít jednu výrobní halu a o práci přijde v automobilce a u dodavatelů 10 000 lidí. V Evropě můžou přijít o práci statisíce lidí. Proberou se konečně politici?
Alexandra Dítětová
U Bidena vyhrál pragmatismus nad idologií
Americký prezident Biden pořádně naštval ekologické aktivisty. Schválil totiž projekt těžby ropy na Aljašce. Prý se chová v rozporu se svými sliby.
Alexandra Dítětová
Gretě vadí už i větrníky. A to je dobře
Švédská klimatická aktivistka Greta Thunbergová s dalšími aktivisty zablokovala vchod do norského ministerstva energetiky. Vadí jim totiž stavba větrných elektráren na území tradičně využívaném domorodými pastevci sobů.
Alexandra Dítětová
Plast, nebo CO2? Co lidem škodí víc?
Plasty jsou všude, včetně mateřského mléka a krve. Oteplování zastavit nedokážeme, ale s plasty bychom si nějak poradit mohli.
Alexandra Dítětová
Falešný jásot nad koncem ruského plynu
Dobrých zpráv není nikdy dost. ČR v loňském roce snížila svou závislost na ruském plynu z původních 97 % na aktuální maximálně 4 %, napsala na Twitteru Markéta Pekarová Adamová. Máme skutečně důvod jásat a tleskat?
Alexandra Dítětová
Kdo pojede na dovolenou pod větrníky?
Téma, které stojí mimo pozornost: Kolik lidí chce trávit dovolenou vedle větrné elektrárny? Jak vůbec změní vnucení občasných zdrojů energie (OZE) vzhled krajiny?
Alexandra Dítětová
Molotovovy koktejly klima nezachrání
Válka aktivistů s policií se včera odehrála v obci Lützerath, kterou obsadili klimaaktivisté na protest proti jejímu chystanému zboření kvůli rozšíření uhelného dolu. Aktivistům vůbec nedochází, jak jsou hloupí a škodí klimatu.
Alexandra Dítětová
Zelená, nebo život
Peníze, nebo život říkávali loupežníci. Větu z titulku používají aktivisté. Argumentují změnou klimatu, ale nejde spíš o to loupežnictví?
Alexandra Dítětová
Stávkující studenti se nechtějí učit, ale diktovat
Smyslem studia vysoké školy je nejen učení se novým vědomostem, ale i schopnosti diskuze a kritického myšlení. Okupační stávka studentů za klima a hlavně jejich požadavky ale tento smysl popírají.
Alexandra Dítětová
Proč je plyn něco jako svatý grál?
Všichni neustále mluví o plynu, shání plyn, vozí plyn, chlubí se, kolik je ho v zásobnících. Ale vůbec se neřeší, kolik plyn stojí, Brusel odmítá zavést cenový strop, nikoho nezajímají ekologické dopady, ani odkud se vozí. Proč?
Alexandra Dítětová
Greta potvrdila podezření, že je meloun
Klimatická aktivistka Greta Thunbergová řekla, že momentální „normál“, který diktují mocní lidé, způsobil klimatickou krizi. Potvrdila to, z čeho jí mnozí podezřívali. Nejde jí o záchranu klimatu, ale zničení kapitalismu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 147
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3118x
www.mojezelena.cz